I samband med Fysioterapi 2015 delades Fysioterapeuternas första Kvalitetspris ut och priset gick till Norrbackaskolan i Sundsvall. I ett gästbloggsinlägg delar pristagarna sin glädje med alla läsare.
Tack för er medverkan och stort GRATTIS igen!
Sjukgymnast Linda Bäck Norrman, rektor Gunilla Colldén och pedagog Ann-Christine Sjöström på Norrbackaskolan i Sundsvall.
Vilken ära för oss på Norrbackaskolan i Sundsvall, en grundsärskola med inriktning träningsskola, att få ta emot Fysioterapeuternas nyinstiftade kvalitetspris! Höstterminen 2013 stod Norrbackaskolan där längst ute på trampolinspetsen med vår dåvarande rektor AnnCatrin ”Ki” Sundling och vår förstelärare Ann-Christin Sjöström i spetsen och vågade ta språnget att anställa en fysioterapeut. Våra elever har alla flerfunktionshinder och ofta med komplicerade frågeställningar, vilket gjorde att vi på skolan kände att vår kompetens inte alltid räckte till. Här såg vi ett starkt behov av en fysioterapeuts kompetens och kunskap som skulle komplettera vårt team på ett ypperligt sätt varför vi i augusti 2013 anställde fysioterapeuten Linda Bäck Norrman. Linda har sedan hon börjat hos oss jobbat med att systematiskt förbättra patientsäkerheten och kvaliteten i elevernas motorikundervisning. Med hjälp av reliabilitets- och validitetstestade mätinstrument, upprättande av GAS-mål (Goal Attainment Scaling) med direkt koppling till kursplan och elevernas individuella utvecklinsplaner (IUP), regelbundna motorikpass med fysioterapeut 1 gång/vecka där både elev och elevassistent medverkar samt kontinuerligt motoriskt tänk i alla aktiviteter på skolan så har vi på Norrbackaskolan jobbat tillsammans som ett team med fantastiska resultat. Exempelvis sa en förälder ”Mitt barn har uppnått motoriska färdigheter jag aldrig trodde var möjliga!”. Föräldrarna har lyckats påverka gymnasiesärskolan i och med de framsteg vi såg både på skolan och som föräldrarna såg hemma, så från höstterminen 2014 finns det även en fysioterapeut anställd på gymnasiesärskolan i Sundsvall – Västermalm IVS. Detta visar att fysioterapeuten har en viktig roll i särskolan men även i vanlig grundskola och vi hoppas och tror att denna utmärkelse visar vägen även för andra skolor i Sverige – Nu hejar vi fram riksdagsmotionen om skolfysioterapeut! Ju tidigare stöd i den motoriska utvecklingen desto mer självständiga individer. Skolans uppgift är att rusta eleverna inför livet och motoriken är här en grundsten som all annan färdighet bygger vidare på. Från februari 2015 har vår nuvarande rektor Gunilla Colldén fortsatt att propagera för att fysioterapeuten ska ha en självklar plats i skolans värld och det viktigaste av allt – verka för att alla yrkeskategorier på skolan ska arbeta som ett team med eleverna i fokus för att varje elev ska få ut det optimala i sitt lärande.